Klagomål eller beröm på utbildningen i Mörbylånga kommun

LÄS MER

Mörbylånga kommun ska erbjuda alla barn, elever och familjer en god lärmiljö och utbildning av hög kvalitet. Därför är dina åsikter viktig för oss, både för att vi ska kunna rätta till fel och brister och för att vi ska kunna utveckla vår verksamhet. 

Huvudregeln är att klagomål i första hand ska lämnas till den person, enhet eller avdelning där klagomålet hör hemma. I förskolan, pedagogisk omsorg, skolan och på fritidshemmet handlar det i första hand om att framföra klagomål till berörd personal. Om det inte löser problemet, eller om kontakten upplevs som för känslig, är nästa steg att vända sig till rektor.  

Klagomål och beröm kan lämnas in via denna e-tjänst. Rutin för klagomålshantering inom verksamhetsområdet utbildning:

  • Mottaget ärende registreras/diarieförs och blir därmed en offentlig handling.
  • Bedömning sker om vem som ska hantera ärendet.
  • Lämnas ärendet in med ifyllda kontaktuppgifter, sker återkoppling i ärendet via "Mina Sidor" på kommunens hemsida. 
  • Anonymt inskickade ärenden får ingen återkoppling.

Vem kan läsa mina klagomål?

I princip vem som helst. Det är viktigt att känna till att allt som du skriver till kommunen är allmän handling och nästan allt blir offentligt. I undantagsfall kan handlingen eller delar av den sekretessbeläggas.

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • Önskas återkoppling i ärendet behöver du logga in med e-legitimation för att vi ska kunna skicka meddelande i ärendet.
  • Önskas inget svar behöver inte inloggning ske. Då sker ingen återkoppling i ärendet.

Fråga om inloggning

Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.

Du kan även följa ärendets status, få notifiering om handläggaren behöver mer information och återkoppling på ditt klagomål/beröm till Mina sidor.

Gå vidare utan inloggning

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa